Jakie są rodzaje ksiąg rachunkowych?

Księgi rachunkowe są to księgi prowadzone przede wszystkim na podstawie dowodów księgowych, które obejmują wszelkie zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym, a co najważniejsze systematycznym. To na ich podstawie opiera się praktycznie cała księgowość przedsiębiorstwa, czy firmy. Do ksiąg rachunkowych wpisujemy bowiem każde zdarzenie jakie miało miejsce w naszej firmie i nastąpiło w danym okresie. […]

Jak wybrać dobre biuro rachunkowe?

Dobrze zorganizowana rachunkowość to niezwykle ważny czynnik w prowadzeniu każdego firmy, czy przedsiębiorstwa. Prowadzenie rachunkowości na własną rękę niekoniecznie może okazać się dobrym pomysłem, a to głównie ze względów skomplikowanych przepisów oraz ustaw prawnych, jakie musimy znać. Niekiedy ich interpretacja również może zostać utrudniona, przez co możemy się pogubić. Takie sprawy najlepiej pozostawić profesjonalistom, […]

Jak rozliczyć umowę o dzieło i zlecenie?

Większość osób pragnie zdobyć zatrudnienie na podstawie umowy o pracę, jednak coraz bardziej powszechne stają się umowy zlecenie bądź umowy o dzieło, które podlegają nieco innemu rozliczeniu. W przypadku umowy o pracę, sprawa wydaje się być prosta, jest bowiem określona konkretna stawka podatkowa, jaką należy odliczyć od naszego przychodu. Podatki od umowy o dzieło […]

Jak prowadzić ewidencję księgową?

Prowadzenie ewidencji przychodów jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy, który korzysta z uproszczonej wersji opodatkowania w postaci ryczałtu ewidencjonowanego. Wspólną ewidencję prowadzić mogą dwie grupy osób – podatnicy jacy wykonują działalność w formie spółki, czy to cywilnej, czy jawnej oraz współmałżonkowie posiadający wspólność majątkową. Dochód małżonków powinien pochodzić z najmu bądź dzierżawy, pod warunkiem, że nie złożyli wcześniej oświadczenia o opodatkowaniu całego przychodu przez jednego z nich. Jeżeli należysz do jednej z wymienionych grup, powinieneś zastanowić się, jak w prawidłowy sposób prowadzić ewidencję przychodów? Odpowiedź na to pytanie odnajdziesz poniżej.
[…]

Czy warto zatrudnić księgową?

Prowadząc własną firmę trzeba być przygotowanym na szereg wydatków oraz inwestycji. Kluczową kwestię stanowi także obowiązek zatrudnienia księgowej, jednak o ile jest ona niezbędna w dużych przedsiębiorstwach, o tyle w mniejszych firmach jest możliwość rezygnacji z tego kosztu. Nie zawsze jest to dobre rozwiązanie, ponieważ w pojedynkę nie zawsze jesteśmy w stanie poradzić sobie z skomplikowanymi kruczkami prawnymi, zwłaszcza zaś związany z podatkami. Profesjonalna księgowa znajomość wszelkich ulg podatkowych itp. ma w małym palcu, czego nie można raczej powiedzieć o zwykłym, zwłaszcza początkującym przedsiębiorcy. Dzisiaj zastanowimy się więc wspólnie, czy warto zatrudnić księgową oraz kiedy można spróbować zrezygnować z jej usług i czy w ogóle jest to opłacalne.
[…]